Checklist: dit is wat je moet doen om een succesvol kerstpakket samen te stellen

De een vind het een feestje, terwijl de ander er spontaan stress van krijgt; kerstpakketten uitzoeken. Je wilt graag dat het kerstpakket een succes is, en dat de ontvanger het kan waarderen. Maar hoe stel je een succesvol kerstpakket samen? Waar moet je aan denken en rekening mee houden? Ik heb een checklist voor je op papier gezet om jou een beetje uit de brand te helpen. Altijd iedereen tevreden houden is haast onmogelijk, maar met deze checklist kom je een heel eind!

1. Budget

Het eerste item op de checklist is eigenlijk heel logisch; het budget. Het is niet zo romantisch om erover te praten, maar elk cadeau begint met het vaststellen van het bedrag dat je eraan uit wilt geven. Zo ook kerstpakketten. Om dit vast te kunnen stellen is het natuurlijk verstandig om te kijken wat realistisch is binnen de bedrijfsuitgaven, maar het zou bijvoorbeeld ook een idee kunnen zijn om alvast een kijkje te nemen naar aanbod van kerstpakketten online. Zo krijg je een indicatie van de kosten.

Zowel kleine als grote ondernemingen werken met een budget, en het is bijna een van de eerste dingen die ik vraag als iemand bij mij in de showroom komt. Vanuit daar kan je weer verder werken naar het samenstellen van een kerstpakket, en zo zorg je ervoor dat het succesvol is op alle vlakken, voor zowel de ontvanger als gever!

2. Maak verschil tussen man en vrouw

Dit item op de checklist zal niet bij iedereen heel geliefd zijn omdat ik het globaliseer, maar in de basis is het soms handig om een verschil te maken in kerstpakketten voor vrouwen en mannen. De reden hiervoor? Heel simpel; we houden van andere dingen. Zo ken ik genoeg vrouwen om me heen die ik blijer maak met een mooie woonaccessoire dan een kerstpakket met speciaal biertjes.

Ik weet dat ik hierbij ontzettend standaardiseer, en dat deze regel lang niet voor iedereen geldt, maar feitelijk gezien zit er gewoon vaak een verschil tussen de interesses van een man en een vrouw. En dat is ook niet erg, juist niet! Voor het uitzoeken van kerstpakketten kan je hier juist gebruik van maken om ervoor te zorgen dat het succes is. Dus werk je in een bedrijf waar zowel mannen als vrouwen werken, dan is mijn tip om voor ieder een ander pakket samen te stellen.

3. Houdt rekening met leeftijd

Dit zal niet het eerste zijn waar je aan denkt, maar rekening houden met leeftijd bij het uitzoeken van kerstpakketten kan echt de sleutel tot succes zijn. Vaak willen we hetzelfde pakket voor iedereen, omdat dat ‘eerlijker’ zou zijn. Maar hier onderscheid in maken klinkt zo gek nog niet als je bedenkt dat de collega met het jonge gezin in een hele andere levensfase zit dan de collega van 18 jaar die net zijn studie afgerond heeft. Het verschil in levensfases zorgt vaak voor andere interesses, en deze informatie kan je goed gebruiken om een kerstpakket samen te stellen dat past bij de ontvanger.

Rekening houden met leeftijd is ook belangrijk vanwege wettelijke bepalingen. De collega van 60 jaar kan je bijvoorbeeld gerust een mooie fles gedistilleerde alcohol geven, maar de collega van 17 jaar mag dat nog niet hebben. Met een kerstpakket laat je zien waar je als bedrijf voor staat en het zou jammer zijn als dit verkeerd uit zou pakken!

4. De gelegenheid

Het geven van kerstpakketten doen we net voor kerst, dat is geen rocket science. Maar qua inhoud is het soms ook goed om over de gelegenheid na te denken. Wil je dat de inhoud van het pakket alleen tijdens de feestdagen gebruikt wordt of is het ook voor de periode erna? Je zou bijvoorbeeld kunnen focussen op Oud en Nieuw, en een pakket kunnen creëren met alle ingrediënten voor een gezellig nieuwjaarsfeestje. Maar je kan dit idee ook aan de kant zetten en voor inhoud gaan die langer bruikbaar is. Mijn tip is om hier in ieder geval goed over na te denken zodat je vervolgens makkelijker een keuze kan maken van wat er wel en niet in het kerstpakket moet.

5. De aard van het bedrijf

Het kerstpakket is een unieke kans om als bedrijf een boodschap over te brengen. Je geeft met het kerstpakket aan waar je voor staat en wat je wilt delen met je collega’s/werknemers. Zo kan je bijvoorbeeld een kerstpakket samen stellen met een duurzaam element, omdat je graag milieuvriendelijke bewustwording wilt stimuleren. Maar het kan ook iets anders zijn dat meer met de persoonlijkheid van het bedrijf te maken heeft. Zo ken ik bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf dat werkzaam is in de olie industrie, dat afgelopen jaar Hagelswag Gold Crunch weg heeft gegeven aan haar internationale relaties. Hagelswag is een traditioneel Nederlands product; chocolade op brood. Het bedrijf vondt het leuk om haar internationale relaties hier kennis mee te laten maken. Daarnaast bevatte deze smaak Hagelswag “gold crunch”, gouden crunchie stukjes chocolade. Hiermee verwees het bedrijf naar de olie, ofwel “het zwarte goud”. Door dit product als relatiegeschenk weg te geven liet het bedrijf een stukje van zijn persoonlijkheid zien; wie ze zijn en in welke industrie ze werkzaam zijn. Ondanks dat dit een relatiegeschenk was, zou je hetzelfde idee door kunnen voeren in een kerstpakket voor werknemers. Dat maakt het weer een stukje persoonlijker!

6. Dieetwensen

Je hoort steeds vaker dat mensen een bepaald voedingspatroon aanhouden. Dit kan zijn vanwege geloofsovertuigingen zoals halal of kosjer, maar ook vanwege bepaalde levensovertuigingen zoals vegan of vegetarisch. Daarbij zijn we ons ook steeds vaker bewust van intoleranties en allergieën zoals gluten, lactose, noten etc. Zo wordt er bijvoorbeeld in mijn gezin geen zuivel en weinig gluten gegeten. Hierdoor zou ik het zelf ontzettend kunnen waarderen als er rekening mee wordt gehouden in het kerstpakket (al maak ik natuurlijk mijn eigen kerstpakket 😉). Overal rekening mee houden is niet altijd werkbaar, maar er zijn manieren om toch aan bepaalde dieetwensen te kunnen voldoen.

Weet je bijvoorbeeld dat er veel mensen binnen je bedrijf vegetarisch zijn? Laat dan vleeswaren en worsten zoals fuet uit je kerstpakket. Het is zonde om een kerstpakket te maken met producten die direct in de prullenbak belanden. Je zou collega’s ook een keus kunnen geven. Ik ken een bedrijf dat zijn werknemers de keus uit drie verschillende kerstpakketten geeft. Zijn er dieetwensen, dan kan er met dit concept rekening mee gehouden worden. Onderzoek in ieder geval wat de persoonlijke voorkeuren zijn binnen jouw bedrijf, de inspanning zal absoluut gewaardeerd zal worden!

7. Geen must, maar wel leuk

Naast de bovenstaande checklist items heb ik een paar extra tips die het kerstpakket tot een nog groter succes kunnen maken. Dit zijn geen ‘musts’, maar ze zouden wel nét dat beetje extra kunnen geven.

Werk met een thema

Denk bij het samenstellen van een kerstpakket bijvoorbeeld in een thema en producten die goed bij elkaar passen. Een koffiepakket met koffie en mokken, een Aziatisch pakket met een rijstkoker en Thaise thee of een ‘groen’ pakket met plantjes en biologische etenswaren. Met een thema maak je het voor jezelf wat makkelijker doordat je de keuzes in het grote aanbod beperkt. Daarbij is het als ontvanger ook leuk om een samenhangend geheel te krijgen.

Een persoonlijke boodschap

Wat altijd goed werkt is het meegeven van een persoonlijke boodschap in het kerstpakket. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een handgeschreven kaart, een brief vanuit de directie of een handgeschreven label met naam erop. Er zijn verschillende manieren waardoor je een kerstpakket toch net even wat persoonlijker maakt, en waardoor je laat zien dat je er tijd en aandacht aan hebt besteedt. Ik weet zeker dat daar positief over gesproken zal worden!

Persoonlijke interesses

Heb je een kleiner bedrijf, dan zou je er aan kunnen denken om voor iedere collega een ander pakket samen te stellen gebaseerd op zijn of haar persoonlijke interesses. Is je vrouwelijke collega een echte chocoholic? Speel hier op in met lekkere chocolade bonbons en chocolademelk. Heb je een echte foodie als collega? Denk dan aan een mooi kookboek met schort. Het zal meer werk zijn om het kerstpakket samen te stellen, maar succes is gegarandeerd.

Is jouw bedrijf hiervoor te groot of ken je je collega’s persoonlijk niet goed genoeg? Dan is een praktisch kerstpakket waarschijnlijk meer gepast.

De belangrijkste to do

Tot slot, de belangrijkste to do van deze checklist: realiseer dat het er niet om gaat wat jij het leukst vindt, maar om wat jouw collega’s leuk vinden! Twijfel je of je überhaupt wel een kerstpakket weg moet geven? Lees dan ook eens mijn blog waarin ik mythes over kerstpakketten ontkracht.

Hopelijk heb je iets aan de checklist gehad en wordt het voor jou een feestje om kerstpakketten uit te zoeken. En heb je zin om samen met mij en de checklist een succesvol kerstpakket samen te stellen? Je weet me te vinden!

Liefs,

Chris

© 2017 - 2020 Tiamo Seasongifts | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Accepteren
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.