5 Mythes over kerstpakketten ontkracht

Tegen het einde van het jaar loopt ieder bedrijf er weer tegen aan; wat voor kerstgeschenk geven we de medewerkers? Het geven van een kerstpakket is de laatste jaren in populariteit gedaald; een kerstpakket zou oubollig zijn en de inhoud belandt toch grotendeels in de kast. Daarbij is het aanbod in cadeaubonnen ook gigantisch groot. Waarom zou je dan nog een kerstpakket kopen?

Het kerstpakket heeft een negatiever imago gekregen, terwijl het geven ervan juist een hele mooie en persoonlijke blijk van waardering kan zijn. We denken er alleen soms negatief of verkeerd over. Precies daarom heb ik 5 mythes over kerstpakketten voor je opgeschreven en deel ik met je waarom ik denk dat je juist wél een kerstpakket moet kopen. Want heel eerlijk, een onpersoonlijke cadeaubon geven is makkelijk, maar een echt cadeau geven is toch veel leuker?

#1 Het geven van een kerstpakket is een oubollige traditie

Het kerstpakket is ontstaan in het begin van de 19e eeuw, en stamt voort vanuit een traditie bij de boerenbevolking. In die tijd kreeg het personeel van de boer op tweede kerstdag een mand vol lekkernijen om mee naar huis te nemen en deze vervolgens te delen met hun familie. Het was een blijk van waardering vanuit de boer, en het personeel kon op deze manier kerst thuis extra feestelijk vieren.

In de loop der jaren is deze traditie overgenomen door de rest van de maatschappij, en heeft het zich zo ontwikkeld dat nu bijna iedere werkgever in Nederland een kerstgeschenk aan zijn medewerkers geeft. Er zijn naar schattig afgelopen jaar maar liefst zeven miljoen kerstpakketten verkocht!

Dit maakt het geven van een kerstpakket een oude traditie, maar zeker niet een oubollige. Juist in deze tijd waarin we allemaal gehaast leven en waarin het corona virus onze wereld beheerst, kan het een mooi gebaar zijn. Met een kerstpakket gun je de ander iets extra’s en zet je degene even in het zonnetje. Dit geeft niet alleen sociaal gezien voldoening, maar doet ook de relatie met je collega’s of werknemers goed. En dat is een hele mooie gedachte die goed bij de kerstdagen past!

#2 Het kerstpakket is altijd een doos vol met boodschappen

Volgens de tradities bestaat het kerstpakket uit een mand met lekkere etenswaren en dranken. In de hedendaagse kerstpakkettenwereld zien we dit terugkomen als een decoratieve doos gevuld met A-merk boodschappen in een bepaald kleurthema. De ene ontvanger kan dit ontzettend waarderen, terwijl de ander voorkeur geeft aan iets anders.

De laatste jaren is de inhoud van kerstpakketten enorm veranderd. Er wordt ingespeeld op de trends en er is meer behoefte aan bruikbare dingen (hier ga ik bij mythe #3 verder op in). Dit hoeven niet perse meer boodschappen te zijn. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een mooi cadeau in combinatie met enkele etenswaren en/of dranken. En dan denk ik aan luxe kerstbonbons, Drentse droge worst of een goede fles rode wijn, maar niet aan een heel boodschappen pakket.

Ieder heeft zijn eigen voorkeur en het mooie is dat je het helemaal zelf kunt bepalen. Je stelt het pakket samen naar jouw wens en er zijn mogelijkheden ten over. Dus deze mythe, dat een kerstpakket altijd een doos vol met boodschappen is, hoeft absoluut niet te kloppen!

#3 De inhoud van een kerstpakket belandt toch in de kast of vuilnisbak

Dit hoor ik mensen heel vaak zeggen, en eigenlijk doet het een beetje pijn in mijn hart. Het is ten eerste ontzettend zonde dat producten ongebruikt weggegooid worden of ergens stof staan te verzamelen in de kast. En ten tweede, waarom moet dat zo zijn? Wat doe jij om dit te voorkomen? Hoeveel aandacht geef jij aan het uitzoeken van een kerstpakket? Ik denk dat je door goed na te denken over de interesses van je collega’s of medewerkers, je een kerstpakket samen kunt stellen met producten die wél gebruikt worden.

Een veelvoorkomende fout bij het uitzoeken van kerstpakketten is dat er keuzes gemaakt worden gebaseerd op je eigen interesses of wat jij leuk vindt. Heel verleidelijk natuurlijk, want ook jij wil graag een kerstpakket krijgen dat je leuk vindt. Een goede tip voor een succesvol kerstpakket is het onderscheid maken tussen man en vrouw. Of door bijvoorbeeld een toegankelijk basis pakket samen te stellen voor iedereen en per persoon of groep enkele items toe te voegen gebaseerd op hun interesses. Wordt een cadeaubon of geldbedrag gewaardeerd? Maak dan een combinatie met een kerstpakket. Zo behoudt je het ‘cadeau’-gevoel en geef je niet alleen een envelop. De inhoud hoeft echt niet in de prullenbak te belanden als je het een beetje liefde, tijd en aandacht geeft!

#4 Niemand is tevreden

Regelmatig krijg ik te horen dat medewerkers binnen een bedrijf niet tevreden zijn met het kerstpakket. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat mensen hun kerstpakket weggooiden gelijk na ontvangst! Zelf sla ik hier steil van achterover, waar zijn de manieren gebleven? Maar ook; heb je dan zo erg de plank misgeslagen als werkgever?

Om te relativeren, meestal hoor je alleen de negatieve reacties en niet de positieve. Zeuren en klagen is makkelijk, maar een compliment geven doen we niet zo snel. Om realistisch te kijken naar het feit dat iedereen ontevreden zou zijn, ga voor jezelf na; hoeveel negatieve reacties heb ik gehad en hoe staat dit in verhouding met het aantal kerstpakketten? Ik denk dat het uiteindelijk nog wel meevalt. En zo niet? Misschien is het dan verstandig om eens na te denken of het nog wel goed voelt om een eindejaarsgeschenk weg te geven. Want zoals jij je medewerkers waardeert met een pakket, zo mogen zij omgekeerd waardering tonen voor de gift. Een kerstpakket is een extraatje, dat absoluut niet vanzelfsprekend is. En dat mag best ingezien worden. Of heb je gewoon echt compleet de plank misgeslagen qua inhoud? Wellicht is het dan een idee om mythe #3 nog eens door te lezen 😉.

#5 Een kerstpakket is niet duurzaam

Ik denk dat ik leef om deze mythe te ontkrachten. Op het feit na dat een kerstpakket sociaal duurzaam is (want; het is een sociale actie om anderen te waarderen), is het traditionele kerstpakket van vroeger inderdaad niet erg duurzaam. Een bedrukte doos, gevuld met plastic opvulmateriaal, etenswaren die je niet eet en een cadeautje waar je niets aan hebt.

Maar hier is verandering in aan het komen. In mythe 3 had ik al over de inhoud van kerstpakketten en de groeiende behoefte aan bruikbare dingen. Dit kunnen natuurlijk ook duurzame producten zijn.  Geen idee waar je dan aan moet denken? Lees eens mijn vorige blog over duurzame kerstpakketten.

Binnen de kerstpakkettenbranche zien we ook steeds meer duurzame initiatieven. Fairtrade en biologische producten zijn inmiddels niet meer weg te denken, en een groot deel van het verpakkingsmateriaal is gerecycled of verantwoord geproduceerd. Hierdoor wordt het steeds makkelijker om een duurzaam kerstpakket samen te stellen, en kan ik met een gerust hart zeggen dat deze mythe niet klopt!

Wel of geen kerstpakket?

Ik ben benieuwd of je mening over kerstpakketten na het lezen van dit blog anders is geworden. Misschien was je al voorstander en ben je nu nog enthousiaster. Of juist het tegenovergestelde. 

Ga jij dit jaar kerstpakketten kopen? Binnenkort zal ik een checklist publiceren om een succesvol kerstpakket samen te kunnen stellen, dus hou de social media kanalen van TiaMo Seasongifts in de gaten. Misschien vind je het ook wel leuk om samen te bespreken wat er mogelijk is. Of ben je nog steeds niet gecharmeerd van het idee? Jammer! Ik ben wel nieuwsgierig waarom, deel het met me? Ik kijk uit naar je reactie.

Liefs,

Chris

© 2017 - 2020 Tiamo Seasongifts | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Accepteren
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.